Muizenoren

Welkom in de klas van de Muizenoren.

Onze klas bestaat uit 27 hele gezellige, leuke jongens en meisjes.

Juf Annet staat van maandag tot en met vrijdag voor de groep. Van maandag tot en met donderdag is Mathilde, de onderwijsassistent, op school om de kinderen extra te ondersteunen en begeleiden. 

De dag beginnen wij meestal met een inloopmoment. De kinderen gaan dan zelfstandig aan het werk met iets dat klaar ligt bij hun in het groepje. Na de inloop gaan wij in de kring. Dat is het moment dat de kinderen iets kunnen vertellen, maar ook het moment om de dag te openen met zingen, bidden en een Bijbelverhaal. Wij bespreken samen ook welke dag het is en wat we vandaag gaan doen met het planbord.

Na de kring is het tijd voor lezen. De kinderen gaan in de basis-, meer- en weergroepen aan de slag. Zo leren de kinderen de letter die de juf aanbiedt en gaan daar verder mee op onderzoek uit. Zij gaan bedenken in welke woorden die letter voorkomt en of de letter vooraan, in het midden of achteraan staat. Daarna gaan ze de letter verwerken door middel van letters of woorden flitsen, werkbladen maken of een andere verwerking die past bij de aangeboden letter.

De kinderen leren de letters niet zoals in het alfabet. Zij leren de letters hoe ze klinken.

Als het lezen afgerond is gaan we eten en drinken. Tijdens het eten en drinken wordt er een verhaaltje voor gelezen of kijken ze naar een huisje, boompje, beestje. Daarna gaan we buitenspelen.

Na het buitenspelen is het tijd voor schrijven. Tijdens schrijven worden de kinderen weer verdeeld in de basis-, meer- en weergroepen. De kinderen leren de eerste dag van aangeboden letter van lezen deze te schrijven. De tweede dag leren ze de letter schrijven in verschillende woorden.

Als het schrijven gedaan is gaan de kinderen weer terug. Zij komen in de eigen groep rekenen. De kinderen krijgen spelenderwijs per week
één doel aangeboden. Ze gaan hiermee aan de slag en de juf loopt rond om te kijken hoe de kinderen bezig zijn, of het lukt en of ze misschien extra begeleiding nodig hebben. Na vier doelen worden de kinderen getoetst tijdens de projectweek en wordt daarna gekeken of de kinderen de doelen hebben behaald.

Als het lezen afgerond is gaan we eten en drinken. Tijdens het eten en drinken wordt er een verhaaltje voor gelezen of kijken ze naar een huisje, boompje, beestje. Daarna gaan we buitenspelen.

De kinderen komen binnen na het buitenspelen. Waarin de ochtenden altijd dezelfde volgorde hebben, zien de middagen er vaak wat anders uit. Zo gymmen wij op maandagmiddag en donderdagmiddag. De kinderen nemen op deze dagen de gymtassen mee naar school en aan het eind van de dag nemen zij de gymtassen weer mee naar huis.

Op de dinsdagmiddag krijgen de kinderen Engels en leren zij om een goede kanjer te zijn tijdens de kanjertraining. Zo leren ze de verschillende kleuren petten en dat de witte pet erg belangrijk is. Het kan vertelt worden via een verhaal, via een toneelstukje of met een voorbeeld wat die dag gebeurd is, om het voor de kinderen zo duidelijk mogelijk te maken.

Op de woensdagmiddag en vrijdagmiddag mogen de kinderen kiezen op het kiesbord. Als juf vind ik het belangrijk dat de kinderen ook nog lekker even tot rust kunnen komen en lekker kunnen spelen. In deze tijd leren zij namelijk ook heel veel. Zo moeten zij dit doen als kanjers en leren zij om het samen te doen.

Wij gaan er met elkaar, als muizenoren, een leuk en leerzaam jaar van maken!

Nieuws

Er zijn geen items gevonden.