Muizenoren
Welkom in de
klas van de Muizenoren.
Onze klas bestaat uit 27 hele gezellige, leuke jongens
en meisjes.
Juf Annet staat van maandag tot en met vrijdag
voor de groep. Van maandag tot en met donderdag is Mathilde, de
onderwijsassistent, op school om de kinderen extra te ondersteunen en
begeleiden.
De dag beginnen wij meestal met een inloopmoment.
De kinderen gaan dan zelfstandig aan het werk met iets dat klaar ligt bij hun
in het groepje. Na de inloop gaan wij in de kring. Dat is het moment dat de
kinderen iets kunnen vertellen, maar ook het moment om de dag te openen met
zingen, bidden en een Bijbelverhaal. Wij bespreken samen ook welke dag het is
en wat we vandaag gaan doen met het planbord.
Na de kring is het tijd voor lezen. De kinderen
gaan in de basis-, meer- en weergroepen aan de slag. Zo leren de kinderen de
letter die de juf aanbiedt en gaan daar verder mee op onderzoek uit. Zij gaan
bedenken in welke woorden die letter voorkomt en of de letter vooraan, in het
midden of achteraan staat. Daarna gaan ze de letter verwerken door middel van
letters of woorden flitsen, werkbladen maken of een andere verwerking die past
bij de aangeboden letter.
De kinderen leren de letters niet zoals in het
alfabet. Zij leren de letters hoe ze klinken.
Als het lezen afgerond is gaan we eten en
drinken. Tijdens het eten en drinken wordt er een verhaaltje voor gelezen of
kijken ze naar een huisje, boompje, beestje. Daarna gaan we buitenspelen.
Na het buitenspelen is het tijd voor schrijven. Tijdens
schrijven worden de kinderen weer verdeeld in de basis-, meer- en weergroepen. De
kinderen leren de eerste dag van aangeboden letter van lezen deze te schrijven.
De tweede dag leren ze de letter schrijven in verschillende woorden.
Als het schrijven gedaan is gaan de kinderen weer
terug. Zij komen in de eigen groep rekenen. De kinderen krijgen spelenderwijs
per week één doel
aangeboden. Ze gaan hiermee aan de slag en de juf loopt rond om te kijken hoe
de kinderen bezig zijn, of het lukt en of ze misschien extra begeleiding nodig
hebben. Na vier doelen worden de kinderen getoetst tijdens de projectweek en
wordt daarna gekeken of de kinderen de doelen hebben behaald.
Als het lezen afgerond is gaan we eten en
drinken. Tijdens het eten en drinken wordt er een verhaaltje voor gelezen of
kijken ze naar een huisje, boompje, beestje. Daarna gaan we buitenspelen.
De kinderen komen binnen na het buitenspelen. Waarin
de ochtenden altijd dezelfde volgorde hebben, zien de middagen er vaak wat
anders uit. Zo gymmen wij op maandagmiddag en donderdagmiddag. De kinderen
nemen op deze dagen de gymtassen mee naar school en aan het eind van de dag
nemen zij de gymtassen weer mee naar huis.
Op de dinsdagmiddag krijgen de kinderen Engels en
leren zij om een goede kanjer te zijn tijdens de kanjertraining. Zo leren ze de
verschillende kleuren petten en dat de witte pet erg belangrijk is. Het kan
vertelt worden via een verhaal, via een toneelstukje of met een voorbeeld wat
die dag gebeurd is, om het voor de kinderen zo duidelijk mogelijk te maken.
Op de woensdagmiddag en vrijdagmiddag mogen de
kinderen kiezen op het kiesbord. Als juf vind ik het belangrijk dat de kinderen
ook nog lekker even tot rust kunnen komen en lekker kunnen spelen. In deze tijd
leren zij namelijk ook heel veel. Zo moeten zij dit doen als kanjers en leren
zij om het samen te doen.
Wij gaan er met elkaar, als muizenoren, een leuk
en leerzaam jaar van maken!