Prikneuzen
Welkom in de klas van de Prikneuzen (1/2)!
Wij hebben momenteel 23 kinderen in de
klas. Onze klas bestaat uit een groene en blauwe groep (groep 3)
én een rode en gele groep (groep 2). Juf Daniëlle staat van maandag
tot en met woensdag voor de groep. Juf Marieke staat donderdag en vrijdag voor
de groep. Zij vervangt juf Thieske, die
met zwangerschapsverlof is. Van maandag tot en met donderdag
is juf Mathilde, de onderwijsassistent, op school om de kinderen extra te
ondersteunen en begeleiden.
De dag beginnen wij meestal met een inloopmoment.
De kinderen gaan dan zelfstandig aan het werk. Na de inloop starten we met de
dagopening. Dat is het moment dat de kinderen iets kunnen vertellen, maar ook
het moment om de dag te openen met zingen, bidden en een Bijbelverhaal. Wij
bespreken samen ook welke dag het is en wat we vandaag gaan doen met het
planbord.
Na
de dagopening is het tijd voor groep blauw en groen om te lezen. De
kinderen gaan in de basis-, meer- en weergroepen aan de slag. Zo leren de
kinderen de letter die de juf aanbiedt en gaan daar verder mee op onderzoek
uit. Zij gaan bedenken in welke woorden die letter voorkomt en of de letter
vooraan, in het midden of achteraan staat. Daarna gaan ze de letter verwerken
door middel van letters of woorden flitsen, werkbladen maken of een andere
verwerking die past bij de aangeboden letter. De
kinderen spreken de letters niet uit zoals in het
alfabet. Zij spreken ze uit hoe ze klinken.
Groep rood en geel gaan spelen en werken. Het
werken is aan de hand van Kleuteruniversiteit waarbij iedere keer een
thema centraal staat. Dit kan in de klas maar mag ook bij de Klaprozen in de
klas. De kinderen kiezen, m.b.v. het Digikeuzebord, een
activiteit bijvoorbeeld de bouwplaats, huisplaats,
kleien, constructiemateriaal e.d.
Als
het lezen is afgerond gaan we eten en drinken. Tijdens het eten en
drinken wordt er een verhaaltje voor gelezen of kijken we naar een kort
filmpje. Daarna gaan we buitenspelen. De rode en gele groep
blijft buiten met een andere juf. De kinderen van de
blauwe en groene groep gaan naar binnen om te schrijven.
Na
het buitenspelen is het voor groep blauw en groen tijd om
te schrijven. Tijdens schrijven worden de kinderen weer verdeeld in de
basis-, meer- en weergroepen. De kinderen leren de eerste dag de
nieuwe letter schrijven. De tweede dag leren ze de letter schrijven in
verschillende woorden.
Na
het schrijven gaan de kinderen weer terug. Zij gaan in de
eigen groep rekenen. De rode en gele groep zijn ook weer binnen en mogen
een spel kiezen uit de taal-en of rekenkast. De onderwijsassistent is
in de klas om een groepje te begeleiden. De kinderen van de blauwe en
groene groep krijgen spelenderwijs per week één rekendoel en
automatiseringsdoel aangeboden. Ze gaan hiermee aan de slag en de juf
loopt rond om te kijken hoe de kinderen bezig zijn, of het lukt en of ze
misschien extra begeleiding nodig hebben. Na vier doelen worden de kinderen
getoetst tijdens de projectweek en wordt daarna gekeken of de kinderen de
doelen hebben behaald.
Om
12:00 uur is het tijd om te eten en te drinken. Tijdens het eten
en drinken wordt er een verhaaltje voor gelezen of kijken ze naar
een aflevering van Huisje, boompje, beestje. Daarna gaan we
buitenspelen.
De
kinderen komen binnen na het buitenspelen. De middagen zijn wisselend
ingevuld. Op maandagmiddag en donderdagmiddag gymmen we. De kinderen
nemen op deze dagen de gymtassen mee naar school en aan het eind van de dag
nemen zij de gymtassen weer mee naar huis. Daarnaast hebben we de kanjertraining. Tijdens
de kanjertraining komen verschillende onderwerpen aan bod. We bespreken
met elkaar welke gedrag we wel willen zien en welk gedrag we niet willen
zien. Deze lessen bevorderen de sfeer in en buiten de klas. Daarnaast
staat Engels, thematisch werken en kiezen op het Digikeuzebord op
de planning.
We maken er met elkaar een gezellig schooljaar van!