Muizenoren

Welkom op de pagina van groep 3a | Muizenoren!

Onze klas bestaat uit 17 leuke jongens en meisjes.

Juf Sabine van der Kammen staat van maandag tot en met vrijdag voor de groep.

Op maandag starten we de dag in de kring. De kinderen krijgen de gelegenheid om elkaar iets te vertellen. De andere dagen beginnen we met een inloop. Hierin doen we activiteiten passend bij de doelen waarmee we bezig zijn. Sommige dagen starten we met een leesactiviteit. Na het kringgesprek of inloopmoment starten we met gebed, daarna luisteren we naar een Bijbelverhaal en zingen we christelijke liederen.

Na de kring is het tijd voor lezen. De kinderen gaan in de basis-, meer- en weergroepen aan de slag. Zo leren de kinderen de letter die de juf aanbiedt en gaan daar zelfstandig verder mee. Zij gaan bedenken in welke woorden die letter voorkomt en of de letter vooraan, in het midden of achteraan staat. Daarna gaan ze de letter verwerken door middel van letters of woorden flitsen, werkbladen maken of een andere verwerking die past bij de aangeboden letter. De kinderen leren de letters niet zoals in het alfabet. Zij leren de letters hoe ze klinken.

Als het lezen afgerond is gaan we buitenspelen. Na het buitenspelen is het tijd voor het eten en drinken, tijdens het eten en drinken wordt er een verhaal voorgelezen.

Na het eten en drinken is het tijd voor schrijven. De kinderen leren de eerste dag de aangeboden letter van lezen te schrijven. De tweede dag leren ze de letter schrijven in verschillende woorden.

Na het schrijven gaan we rekenen. We werken voornamelijk met concreet materiaal uit de methode 'Met sprongen vooruit'. Daarnaast besteden we aandacht aan automatiseren van de cijfers tot en met 30. Door middel van bewegend leren worden de doelen extra ingeoefend.

Met rekenen werken we voornamelijk vanuit ‘Met sprongen vooruit’. We volgen de leerlijn en gebruiken de materialen om doelen te behalen. Daarnaast gebruiken we de methode ‘wereld in getallen’ als leidraad voor de doelen waar extra aandacht aan gegeven moet worden. Ook hebben we een rekenhoek in de klas, hierin zijn verschillende rekendoelen verwerkt.

Na het rekenen spelen we buiten. Wanneer we terug komen in de klas, is het tijd voor de lunch.

In de klas en op de gang willen we, net als in de andere veldbloemengroepen een aantal hoeken creëren. De kinderen kunnen op het kiesbord een aantal activiteiten kiezen. Ze vinden het fijn om lekker te kunnen bouwen en met constructiemateriaal te spelen. We hebben een leeshoek, letterhoek en rekenhoek in de klas. Tijdens het spelen leren kinderen veel meer dan wij ons kunnen voorstellen. Ze zijn bijvoorbeeld druk met tellen, vergelijken, overleggen, komen voor problemen te staan, moeten samen werken en breiden hun woordenschat uit.

IPC staat voor International Primary Curriculum.
Er zijn door IPC-doelen opgesteld voor de vakken; wereldoriëntatie, muziek, handvaardigheid en techniek.We proberen de onderwerpen zo veel mogelijk terug te laten komen in de hoeken.

De twee groepen 3 (Hazenpootjes en Muizenoren) werken veel samen.

Groetjes de Muizenoren

Er zijn geen items gevonden.